Voorkomen is beter dan hoge conflictkosten

De meeste werkgevers willen geen tijd verliezen door een conflictsituatie. Steeds meer werkgevers zorgen er daarom voor dat zij goed contact hebben met hun werknemers. Met alleen contact red je het niet altijd. Je kunt niet altijd op de werkvloer zijn om alles voor te zijn. Sommige discussies gaan dus aan je voorbij terwijl die wel een bron kunnen vormen voor een nieuwe situatie. Consequenties van een conflict Een conflict op de werkvloer heeft veel meer consequenties dan op het eerste oog zichtbaar zijn. De werknemer valt wellicht uit. Iemand anders neemt het werk over, die minder ervaren is in de taken die er liggen. Het duurt langer of met minder goed resultaat. Leveranciers of opdrachtgevers krijgen met nieuwe contactpersonen te maken. Gesprekken moeten gevoerd worden over alles wat door het conflict verandert of moet worden geregeld. Mensen raken gedemotiveerd. Al met al een schadepost die niet meteen zichtbaar is, maar op termijn wel voelbaar in het resultaat.

De beste preventie is het delegeren van de preventiemaatregelen. Als het hele bedrijf zich bewust is van de preventieve maatregelen dan wordt het een gemeenschappelijke drive. Wij kunnen adviseren welke functies in aanmerking komen en waar de maatregelen het meest effectief kunnen zijn.