Mediation organisatie

Blokkades bij veranderingen
De maatschappij verandert in hoog tempo en als bedrijf of organisatie probeer je daar zo veel mogelijk op te anticiperen. Niemand wil immers achterblijven. Maar hoe verander je succesvol?

Het verandermanagement leert ons twee dingen:

  • Succes staat of valt bij de keuze van de werknemers die de verandering moeten doorvoeren.
  • Verandering leunt vaak te veel op de adviseur.

Een organisatie is als een machine. Elk lid vormt een radartje in het grote geheel en iedereen heeft zijn eigen reden om mee te doen. De een wil kennis toevoegen, de ander wil het beste voor elkaar krijgen, een derde wil geld verdienen voor een reis. Zo veel mensen, zo veel wensen.

Doordat er in een dynamische organisatie zo veel verschillende belangen spelen, kunnen er op de werkvloer blokkades ontstaan die remmend werken op veranderingen. Vaak worden die blokkades opgelost met een gesprek of door de regels aan te passen. En dat kan lang goed gaan. Maar soms kom je tot de conclusie dat je door deze manier van werken mogelijkheden over het hoofd hebt gezien, mogelijkheden waardoor je organisatie kon groeien of haar marktpositie verbreden.

Het kan efficiƫnter
Is er een andere manier om blokkades op de werkvloer te slechten? Uiteraard. Je kunt ook zorgen dat veranderen een integraal onderdeel wordt van je organisatie. Daar is een andere manier van communiceren voor nodig, die je stapsgewijs kunt introduceren met behulp van pioniers. Vraag alle leden van je organisatie of ze hier een bijdrage aan willen leveren. Niemand hoeft mee te doen. Het gaat om de mensen die wel willen. Met hulp van een van onze adviseurs verbeteren deze pioniers de manier van communiceren in je organisatie, waardoor veranderingen in de toekomst veel gemakkelijker kunnen worden doorgevoerd.

Duurzame verbetering
Blijft die nieuwe manier van communiceren wel bestaan als de adviseur weer vertrokken is? Jazeker. Niet de adviseur, maar de pioniers in je organisatie dragen deze verandering. Doordat de pioniers vrijwillig meedoen en het systeem losstaat van de adviseur, kan er sneller doorgepakt worden en is de verbeterde communicatie blijvend.

Wanneer starten?
Elk moment is goed. Als de situatie onhoudbaar is geworden, is het eigenlijk te laat, zou je zeggen. Anderzijds kan dat juist een prima moment zijn, omdat er dan toch al meer dynamiek is op de werkvloer. Die dynamiek biedt ruimte aan de introductie van een mediator, die vervolgens met de pioniers in de betrokken afdeling kan onderzoeken welke veranderingen er nodig zijn om je organisatie weer gezond en flexibel te maken, klaar voor de uitdagingen van de toekomst.