Werkgever moet helpen bij scheiding

Werkgever moet helpen bij scheiding

‘Werkgever moet helpen bij de scheiding.’ Dat klinkt wel direct vrij ongenuanceerd en dwingend. Maar, als je je realiseert welke kosten gemoeid gaan met een scheidende werknemer, is het toch verstandig om dit onderwerp eens op de agenda te zetten.

Afgelopen zaterdag stond dit artikel in het AD. ‘Werkgever moet vechtscheiding voorkomen.’ Voordat je weet dat iemand aan het scheiden is, heeft je collega al een periode van stress achter de rug. De scheiding zelf is het topje van de ijsberg. Thuis blijven door ziekte en stress ligt op de loer. Maar in hoeverre ben je in staat om goed te scoren als je middenin een situatie zit die je niet het hoofd kan bieden door heftige emoties?

Wat kun je als werkgever aanbieden?
Uiteraard een luisterend oor en er is meer mogelijk. Ruimte geven om overdag een afspraak met een scheidingsbemiddelaar bijvoorbeeld, voor de werknemer scheelt dit een zwaar gesprek in de avonduren. Waardoor er minder slapeloze nachten zijn die leiden tot minder vermoeidheid en onnodige fouten op het werk.

Uitbreiding contracturen
Bekijk met de werknemer of er veranderingen gewenst zijn na de scheiding. Er verandert veel in de opvang van de kinderen, maar ook in de financiële situatie. Misschien kan daar wat mee worden gedaan. Dat scheelt een hoop zorgen. Mediation kan een middel zijn om in te zetten voor gesprekken waarbij het gaat om zowel zakelijke afspraken als de omgang met emotie.

Wat is er nog meer nodig?
De werkgever hoeft niet voor alles de ‘grote oplosser’ te zijn. Begrip voor de tijdelijke situatie kan al een hoop voorkomen, maar ook een hoop opleveren. Goed werkgeverschap betekent goed voor medewerkers zorgen, ook als zij in slechte tijden terechtkomen. Ter voorkoming van ziekteverzuim of slecht functionerende medewerkers zijn preventie en ondersteuning misschien wel de belangrijkste items.

Samenvatting
Er zijn 3 dingen waarmee je een collega-werknemer in scheiding een grote dienst bewijst:

–          Begrip
–          Contractgesprek
–          Ruimte in de tijd

Dat levert tegelijkertijd 3 dingen op voor het bedrijf en de afdeling:
–          Geen lange afwezigheid fysiek en mentaal
–          Het werk gaat op een gecontroleerde manier door
–          Een tevreden werknemer