Teleurstellingen; zo ga je er mee om

Teleurstellingen; zo ga je er mee om

Soms doe je je uiterste best zonder dat je daar de credits voor krijgt. Hoe hanteer je die teleurstelling?

Stel:

Je hebt de afgelopen weken keihard gewerkt om je zieke collega te vervangen. Nu ze weer terug is, verwacht je minstens een bedankje. Maar ze ziet alleen wat je verkeerd hebt gedaan. Je denkt: ze beseft niet dat ik avonden lang heb doorgewerkt. Zij lag lekker in bed terwijl ik hier zat te buffelen. Je voelt je angstig, want je had gehoopt dat ze bij jullie leidinggevende een goed woordje over je zou doen. Je voelt je boos. Doordat zij niet ziet wat jij allemaal hebt gedaan, dreig jij die promotie mis te lopen. Je wordt steeds bozer. Wie denkt ze wel niet dat ze is?

De volgende ochtend kom je helemaal opgefokt op je werk. Als je collega je iets vraagt, snauw je: “Zoek dat zelf maar uit”. Je collega begrijpt niet waar je woede vandaan komt en voelt zich onterecht aangevallen. Ze noemt je zelfs oncollegiaal. De ruzie loopt hoog op.

Wat is er gebeurd?
Je krijgt een teleurstelling te verwerken. Dat roept emoties op die je liever niet wilt voelen. Dus bedenk je een verhaal waarmee je de oorzaak van die emoties volledig buiten jezelf kunt leggen. Je beseft niet dat je jezelf daarmee machteloos maakt, iemand anders doet jou dit immers aan. Bovendien nemen je emoties door je verhaal niet af, ze worden juist sterker. Als je dan ook nog gaat handelen naar je verhaal, wordt de situatie pas echt ingewikkeld. Je bedelft de ‘dader’ onder verwijten, hij of zij voelt zich aangevallen en schiet in de verdediging, jij slaat terug. Een conflict is geboren.

Hoe kan het ook?
Teleurstelling is nooit leuk. Probeer het te zien als een mogelijkheid om iets over jezelf te leren. Wat maakte je het meest boos, bang, verdrietig in deze situatie? Welke verwachting is niet vervuld? Was die verwachting realistisch? Ben je duidelijk geweest?

Als je dat allemaal op een rijtje hebt, is de emotie waarschijnlijk al een stuk afgenomen. Dat is het moment om te gaan praten met degene die je heeft teleurgesteld. Vertel over je verwachtingen en hoe je daarin teleurgesteld bent. Luister naar de ander. Probeer elkaar te begrijpen. Zo’n gesprek kan veel duidelijkheid brengen. Een betere relatie begint immers met betere communicatie.